Jdi na obsah Jdi na menu
 


Daniel

  

 

                     Daniel – Můj soudce je Bůh

                                    

            Pocházel prý ze šlechtické rodiny z pokolení Judova.

Za krále Jojakýma se dostal do Babylonského zajetí, aby se spolu s ostatními mládenci vyškolil na státního úředníka, řečníka, ale také, aby se vyškolil i v jiných vědách.

Se svými druhy: Šadragem, Méšakem a Abednégem odmítal jíst to, co jídával král u svého stolu, jen proto, aby se tím pokrmem neposkvrnil 1,8; a po třech letech se stal královským dvořanem.

Po tom, co králi Nabuchodonozorovi vyložil sen o soše 2,1-43;     hlava-z ryzího zlata,

-         hruď a hlava-ze stříbra,

-         břicho a boky-z mědi,

-         stehna-ze železa,

-         nohy-dílem ze železa a dílem z hlíny

byl za jeho výklad, o který prosil Boha, od Nabuchodonozora povýšen 2,46-49;.

  3,1-30; šadrak, Méšak a Abednégo se ani na přímý rozkaz soše Nabuchodonozora nepoklonili a tak byli vhozeni do ohnivé pece. Bůh je ale na rozdíl od těch, kteří je tam chtěli vhodit vysvobozuje.

 4, Nabuchodonozor má další sen, ale tentokrát jej vypráví a Daniel mu i tentokrát podává zcela jasný výklad. Zdálo se mu o košatém stromu.

 5, Král Belšasár uspořádal hostinu, na které pil a jedl z toho, co Izraelcům uloupil král Nabuchodonozor a najednou uvidí, jak se na stěně objeví píšící ruka. Psala: „MENÉ, MENÉ, TEKEL U-PARSÍN:

„Mené – Bůh sečetl Tvé kralování a ukončil je.

 Tekel – Byl jsi zvážen na vahách a shledán lehkým.

 Peres – Tvé království bylo rozlomeno a dáno Médům a Peršanům.“ (5,26-28;)

6, Říšští vládcové a satrapové Danielovi závidí jeho postavení a chtějí se ho zbavit. Proto na něj vymyslí lest: Na králi si vymohou přísný zákaz a přípis opatřený pečetí po 30 dní se na svých modlitbách neobracet k jiným bohům. Daniel však tento zákaz neuposlechne a 3x denně se před otevřeným oknem modlí k Hospodinu. Za to jej král Darjaveš musí, i přes svou nechuť a strach o něj, uvrhnout do jámy se lvy. Tito ovšem Daniele neroztrhají.

7-12, Vidění posledních věcí (obdoba knihy Zj.)

7, Socha je zde nahrazena 4mi bytostmi           - jedna má připomínat, zpodobňovat Alexandra Makedonského-Velikého,                                            - jiná zase Římskou říši

- 7,8; se s oblibou vztahuje na Antiocha Epifana (zjevitele)

- kámen má zpodobňovat Syna člověka (Krista)

8, Dvourohý beran je zde chápán jako symbol Médské a Perské říše, kozel ze západu (8,5;) je zase symbolem Řecka, a zlámaný roh představuje Alexandra Makedonského (Velikého).

Daniel v NZ

Ježíš zřejmě na Daniele navazoval, když se označoval za „Syna člověka“.

Daniele cituje, když hovoří o „Ohavnosti zpuštění na místě svatém“ Mt.24,15; Mk. 13,14;.

Apoštol Pavel a kniha Zj. v Danielovi viděli nekonečný zápas mezi Božím Královstvím  a světem 2.Tes.2,4; Zj.13,5n;. Šelma, kterou Daniel popisuje je shodná s šelmou ve Zj.13,1n;