Jdi na obsah Jdi na menu
 


Tomáš

22. 2. 2008

Tomáš - Διδυμος

 

         V bibli bychom asi jen těžko našli evangelium podle sepsání Tomáše. Není tam, protože se tak, velmi správně, rozhodla první církev. Protože toto evangelium, které bylo napsáno, nakonec udělalo z Ježíše spíše divotvůrce, než Spasitele. Přesto je ale v některých jazycích, jako je třeba latina a řečtina, zachované. Obsahuje vypravování o Ježíšově mládí a o jeho dětské zázračné moci. My, v naší Bibli ale toto evangelium nemáme.

         Jak jsme si již řekli, každé jméno mělo, ale i dnes vlastně má svůj význam. Tak třeba jméno Jan znamená Hospodin je milostivý, Pavel je Malý, Petr – Skála a Tomáš zase Dvojče. Když budeme bibli číst pozorně setkáme se tam, ve spojení se jménem Tomáš, také se jménem Didymos. Nejde o dvě jiná jména, ale o jedno a totéž jméno.

         Tomáš Byl jedním ze dvanácti Ježíšových učedníků, jak si můžeme přečíst u Mk.3,18; a Ježíše  miloval. V evangeliu podle sepsání Jana 11,7nnn…;  se můžeme dozvědět, že se nebál vrátit se zpátky do Judska, kde žídé Ježíše chtěli ukamenovat – jedná se o příběh vzkříšení Lazara.

Z Tomášova vystupování bychom si mohli ale myslet, že to byl nechápavý člověk. Pořád se na něco ptal, pořád něčemu nerozuměl. Důkazem toho jsou biblická vyprávění o tom, jak se Tomáš diví tomu, že by Ježíš měl někdy někam odejít /J.14,1-7;/. Že by Tomáš nedával pozor? Ale né, i některým z nás to trošku dýl trvá, než pochopíme, že maminka a tatínek to s námi myslí dobře, že nemůžeme říkat to, co nás zrovna napadne a některí z nás se ve škole učí rychle a někomu to jde pomaleji. Ano, někdo si pamatuje věci hned, ale někomu je třeba tu samou věc zopakovat třeba i několikrát.

Taky se vám zdá, že Tomáš měl moc otázek? To ale asi proto, že se ostatní učedníci Ježíše neptali. O Tomášovi se říká, že byl nevěřící, ale proč? Tomáš jistě nebyl nevěřící, ale nevěřící se mu říká pouze proto, že jako jediný hned neuvěřil, že Ježíš vstal z mrtvých. Nebyl totiž s ostatními učedníky u toho, když se ti poprvé setkali se vzkříšeným Ježíšem a tak si k tomu, aby tomu uvěřil, kladl podmínky. Řekl, že tomu neuvěří dokud se sám nepřesvědčí /J.20,24nnn…; (v.19-29;)/. Jeden chytrý pán, který se jmenoval Augustin, kdysi řekl myšlenku, že Tomáš pochyboval, abychom my dnes nemuseli pochybovat.

Víte kdo jako první řekl: „Můj Pán a můj Bůh“? Ano, byl to právě tento náš nevěřící Tomáš. A toto jeho vyznání se pak stalo i vyznáním úplně první církve, která vznikla těsně po Ježíšově nanebevzetí.         - Tomáš sice nebyl u toho, když se ostatní učedníci poprve setkali se vzkříšeným Ježíšem, ale byl s nimi na Tiberiadském jezeře, když je tam přišel vzkříšený Ježíš opět pozdravit /J.21,1-8;/.                                                            - Spolu s Petrem, Janem, Jakubem, Ondřejem, Filipem, Bartolomějem, Matoušem, Jakubem Alfeovým, Šimonem Zélotou, Judou Jakubovým, s Marií – Ježíšovou matkou a jejími syny, ale i s jinými ženami, se v Jerusalémě, po Ježíšově nanebevzetí, modlil /Sk.1,12-14;/.

         Podle ústního vyprávění, kterému říkáme ústní tradice, Tomáš kázal evangelium o vzkříšení také pohanům (ne židům). Ještě dnes se po něm jmenuje jedna církev ve světě – „Tomášenci“.